درمورد اقدامات بعدی برای تأمین منافع دولتی اتحادشوروی در رابطه به حوادث افغانستان
داکتر خلیل وداد داکتر خلیل وداد

پیرامون بند 34 پروتوکول شماره 181

اشد محرم

پروندهء ویژه

کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

 

درمورد اقدامات بعدی برای تأمین منافع دولتی اتحادشوروی در رابطه به حوادث افغانستان.

 

 کمک بموقع و همهء جانبهء اتحادشوروی، منجمله کمک نظامی به افغانستان و بقدرت رسیدن ببرک کارمل شرایط لازمی را برای تأمین ثبات اوضاع ج.د.ا. بمیان آورده و نقطهء پایانی به یک سلسله جریانات خطرناک در اوضاع خاور میانه شدند.

همزمان انکشاف حوادث (جاری) گواه آن اند که ایالات متحده امریکا، متحدانش و جمهوری مردم چین تلاش دارند، تا از حوادث بمیان آمده در افغانستان برای ایجاد جو انتی سویتیزم و برائت اقدامات درازمدت ضد اتحادشوروی برای تغییر توازن نیروها استفادهء اعظمی نمایند. غرب و جمهوری مردم چین با ازدیاد کمکها به ضد انقلاب افغانی خواستار اشتعال بیشتر جنگ در افغانستان اند که مطابق محاسبهء آنها در نهایتاً اتحاد شوروی در اینکشور درگیر شده و به اعتبار و نفوذ بین المللی آن لطمه وارد میشود.

لزوم تأمین منافع گستردهء سیاست خارجی اتحادشوروی در آینده نیز خواستار اقدامات تهاجمی ما در رابطه به حوادث افغانستان میباشد. در هنگام طرح و اجرای اینها لازم است موارد آتی را در نظر داشت:

{شمارهء کمیته مرکزی نیست}

-         - در رابطه به ایالات متحده در آینده باید نیز مشی جدی سیاست خارجی را در برابر گامهای تفتین آمیز ادارهء ریگن ادامه داد. با وجود آنکه واشنگتن در آینده نیز تلاش خواهد کرد، بحیث مبتکر کمپاین ضد شوروی عمل کرده و بکوشد، که به اقدامات متحدانش خصلت همآهنگ بدهد، اقدامات متقابل ما باید با درنظر داشت بیهودگی تخریب بیشتر مناسبات بی آنهم پیچیده ایالات متحدهء امریکا با اتحادشوروی صورت گیرد.

 

- تأثیر گذاری بر متحدان جداگانهء ایالات متحده، قبل از همه فرانسه و جمهوری فدرال آلمان را تسریع بخشیده و از تفاوتهای میان آنان و ایالات متحده در انتخاب شیوه های متقابل درمورد اقدامات اتحادشوروی در افغانستان استفادهء اعظمی نمود.

 

- با درنظر داشت اینکه، حوادث افغانستان از جانب ایالات متحده امریکا و جمهوری مردم چین بمثابهء بهانهء اصلی برای نزدیکی بیشتر ضد شوروی آنان استفاده خواهد شد، باید پلانهای درازمدت را برای پیچیده گی بیشتر روابط میان واشنگتن و پیکن و با درنظر داشت گسترش مناسبات باصطلاح اتحاد سه جانبهء ایالات متحده- جمهوری مردم چین- جاپان رویدست گرفت.

 

- با رهبران احزاب کمونیستی و کارگری کشورهای سرمایه داری و روبه انکشاف مسألهء راه اندازی کمپاین گسترده  در جهت پشتیبانی از انقلاب افغانستان وکمک برادرانهء اتحادشوروی به ج.د.ا. را مطرح باید کرد. با گامهای اضافی به اقداماتی در جهت جلب سازمانهای گروهی، ارگانهای نشراتی وغیره به این کمپاین باید دست یازید.

 

- در جنبش عدم انسلاک، با استفاده از امکانات کوبا، جمهوری سوسیالیستی ویتنام و کشورهای مربوط به جناح مترقی آن جنبش پشتیبانی از حکومت افغانستان را ترغیب کرده و از تلاشهای ممکن غرب و جمهوری مردم چین برای استفادهء جنبش برای محکومیت اعمال اتحادشوروی، تجرید افغانستان و بهره برداری از اوضاع پیچیده برای تضعیف جناح مترقی جنبش عدم انسلاک باید جلوگیری نمود.

 

- تلاشهای اصلی برای تقابل با فعالیتهای خصمانهء ایالات متحده و متحدانش را باید به به کشورهای اسلامی خاور میانه پیش از همه به پاکستان و ایران و همچنان دولتهای پرنفوذ آسیایی چون هند، متمرکز کرد. باید با جدیت در برابر واشنگتن بخاطر جلوگیری از ایجاد جبههء واحد غرب و بعضی کشورهای اسلامی با خصلت فاناتیزم اسلامی و شالودهء ضد شوروی عمل کرد.

 

با درنظر داشت این مسأله که ایالات متحدهء امریکا و چین تلاش دارند، پاکستان را مورد استفادهء خویش قرار دهند و اکثریت قرارگاه های تشکلات باندیتی افغانی هم در خاک آن کشور موقعیت دارند، لازم است دایماً رژیم ضیالحق را منجمله از طریق کانالهای ویژه زیر تأثیر قرار داده و او را به اقداماتی در جهت محدودیت فعالیتهای شورشیان در خاک پاکستان واداشت.

 

- باید در جهت حفظ مشی ضد امپریالیستی و بویژه ضد امریکایی در سیاست خارجی تلاش نمود، زیرا دوام بحران در مناسبات ایران- امریکا توانمندی (پوتنسیال) رژیم خمینی در جهت الگو بودن برای مخالفتهای ضد دولتی بر مبنای اسلامی را در افغانستان محدود میسازد.

 

- با درنظرداشت اینکه امکان دستیابی غرب و جمهوری مردم چین به اهداف استراتیژیک شان در افغانستان

در نبود اپوزیسیون سیاسی متشکل و مؤثر ضد دولت مردمی کمتر است، باید به اقداماتی منجمله دارای خصلت ویژه درجهت انحلال سازمانهای افغانان مهاجر و بدنام سازی رهبران آن انجام داد.

 

- در رابطه به بحث اسامبلهء عمومی ملل متحد در مورد باصطلاح «مسألهء افغانستان» باید کار گسترده را در جهت توطئه های ضد شوروی و ضد افغانی ایالات متحدهء امریکا، متحدان آن و چین و همچنان برای خنثی سازی عواقب منفی این اقدام برای اتحادشوروی و ج.د.ا. انجام داد.

 

-  هنگام پیشبرد سیاست خارجی و اقدامات تبلیغاتی بصورت بازهم گسترده از تیزس مبنی بر این که کمک نظامی اتحادشوروی به افغانستان را نباید سوا از اقدامات پیشینِ تفتین آمیز و دراز مدت ایالات متحده امریکا برای دستیابی به برتری نظامی در مناطق مهم استراتیژیکی برای اتحادشوروی دید، باید استفاده کرد.

 

در درابطه به وضعیت دشوار سیاست داخلی و اقتصادی در ج.د.ا. با موارد موجود احساسات ضد شوروی در میان بخشی از افغانها که نتیجهء فعالیت جنایتکارانهء ح. امین و اطرافیانش است، برای عادی شدن اوضاع احتمالاً به زمان معینی ضرورت است. 

 

تحکیم حاکمیت مردمی در کشور در سالهای آینده و آوردن ثبات در سیاست داخلی و اقتصادی در افغانستان تا حد زیادی مربوط به آنست که تا چه حدی به وحدت واقعی در صفوف حزب و اتحاد نیروهای مترقی، ملی و میهنپرست در چوکات یک جبهه میتوان دست یافت.

 

- با در نظر داشت این نکته به رهبری ح.د.خ.ا. کمک همه جانبه را در تطبیق اهداف انقلاب ثور و انجام توصیه های ما در رابطه به مسائل کلیدی حزبی و ساختار دولتی و رشد اقتصادی مبذول داشت، که مهتمرین اصول آن عبارتند از:

 

- تطبیق پیگیر خطوط پیام کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. پیرامون وحدت حزبی به رهبری ح.د.ا.خ.ا. در زندگی حزبی و ساختار حزبی. افشأ و تجرید افرادی که در مرکز و محلات در برابر چنین مشی قرار میگیرند، تا بدینوسیله از تأثیر مخرب شان در حزب جلوگیری شود.

 

استفاده از تجارب بعضی کشورهای سوسیالیستی (چکو سلواکیا، بلغاریا و غیره) در امر ایجاد یک جبههء با وسعت نمایندگان سازمانهای چپ و مترقی در رأس ح.د.خ.ا.، ازدیاد نفوذ حزب در میان جوانان، بویژه دانشجویان و ایجاد یک سلسله سازمانهای ورزشی، فرهنگی و غیره بکمک کمسمول.

 

- انکشاف همه جانبهء شالوده های اجتماعی- سیاسی ج.د.ا.، تسریع طرح و تصویب قانون اساسی جدید، ایجاد شرایط برای فعالیت گسترده در کار جرگه ها و شوراهای محلی نمایندگان اقلیتهای قومی و ملیتها.

 

- برقراری رابطه و پیشبرد مذاکرات با رهبران و موسپیدان قبایلی که بیشتر مشغول جنگ در ج.د.ا. هستند، برای دریافت راههای سریع آشتی و برقراری آتش بس آنان در مبارزه علیه دولت. پیشبرد مشی تهاجمی مرحله یی به مواضع ارتجاع قبیلوی، برخورد انعطافی و تفکیکی با عشایر گوناگون واقشار اجتماعی نظر به دارایی شان.  

 

- ترتیب برنامه (پلان) درازمدت با روحانیت مسلمان که در آن جلب روحانیون میانه رو به همکاری با حکومت، تجرید محافل ارتجاعی روحانیون، برقراری رابطه با روحانیت شیعه و منع همهء انواع تبعیض شیعه ها (منجمله اقتصادی) مد نظر باشد.

 

- استقرار زندگی نورمال اقتصادی در کشور و در گام نخست بهبود وضعیت مادی زحمتکشان در شهرها و روستاها. تأمین همکاری هماهنگ و متقابلاً مفید سکتور دولتی و خصوصی. دادن امکانات بیشتر به بورژوازی میانه و خرده در عرصهء تجارت خارجی و داخلی و همچنان در عرصه های تولیدی با حفظ کنترول دولت. برعلاوه از جانب خویش باید به اقدامات آتی دست یازید:

 

- به رهبری ح.د.خ.ا. باید درعرصهء تطبیق سیاست خارجی و طرح مشی اقدامات بعدی برای تحکیم مواضع سیاست خارجی افغانستان کمک کرد.

 

- در عرصهء بازسازی نظامی با در نظر داشت اینکه در زودترین فرصت مناسب باید قابلیت رزمی اردو بالارفته و به یک ارتش منظم و مجهز تبدیل شود، کمکهای همه جانبه صورت گیرد. باید به تحکیم مواضع ح.د.خ.ا. در میان قوماندانان اردو و همچنان تقویهء روحیهء وفاداری به حاکمیت مردمی افغانستان در اردو یاری رساند.

 

- با درنظرداشت حل وظایف پیچیده توسط ادارات ویژهء افغانستان برنامهء کمک به ارگانهای امنیت دولتی، وزارت داخله و پولیس ملی در مرکز و محلات را باید سرعت بخشید. 

 

- با درنظر داشت اینکه در بهار سال 1980 در افغانستان شورشها تشدید خواهند یافت و با در نظر داشت ویژه گیهای تاریخی و ملی افغانها باید با وزارت دفاع ج.د.ا. مشوره نموده و توافقات مربوطه را که موقف و موضع حقوقی قطعات نظامی شوروی را در درازنای موجودیت آنان در افغانستان مشخص سازد؛ عقد نمود.

 

خواهشمند بررسی تان هستیم.

 

آ.گرومیکو،  یو.اندروپوف، دِ. اوستینوف و ب. پوناماریف.

 

27 جنوری سال 1980

 

شماره 210- آ

 

 

 

 

12 نسخه

 

 

پرولتاریای همه کشورها متحد شوید!

 

در جریان 3 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور 1)  است.

 

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه

 

 

شمارهء پ. 181/34

 

 

به رفقا، بریژنف، اندروپوف، گرومیکو، سوسلوف، اوستینوف، پوناماریف و روساکوف.

 

نقل از پروتوکول شماره181جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ 28جنوری سال 1980.

 

 

 

در مورد اقدامات بعدی جهت تأمین منافع دولتی اتحادشوروی در رابطه به حوادث افغانستان.

 

بصورت کل با طرحهای ارائه شده در یادداشتِ پیوستِ رفقا گرومیکو آ.آ.، اندروپوف یو.و.، اوستینوف د. ف. و پوناماریف ب.ن. موافقه میگردد.

 

وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، کمیتهء امنیت دولتی شوروی (کا.گِ.ب.) و شعبهء روابط بین المللی ح.ک.ا.ش. با اتکأ به این رهنمود اقدامات و طرحهای خویش را در افغانستان عملی نمایند.

 

 

منشی کمیته مرکزی

 

 

 

*- تذکر: (بشکل ریز و ناخوان چاپ شده)

 

رفقا، سندِ حاضرِاشدِ محرمِ کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش نباید بدون اجازهء خاص کمیته مرکزی به کسان دیگر داده شود. کاپی برداری از اینچنین اسناد و بازنویسی آن بطور قطعی ممنوع است. رفقایی که برایشان سند ارسال گردیده باید آنرا پس از  مطالعه با قید تاریخ امضأ نمایند. 

 

12-اِم.اِم.

و.چِِ.

پیوست ....300 نسخه


September 5th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی